Västerbottning med dålig koll på Västerbotten, något att skämmas över?

Ett samtal kan börja så här
"Hej he va hans ove från Dorotea, ja skull behövt bok en ti hos nån pa kontore"
Mitt svar på detta är något ja skäms lite över:
"Dorotea? är det närmast Skellefte, Ume eller Lycksele?"

Jag är född och uppväxt i Skellefte och stor tid av mitt liv har jag spenderat mellan sorsele och malå, det jag vill ha sagt med detta är att jag borde ha bättre koll...jag borde ha åtminstone en hum om var Dorotea ligger och framförallt om det är närmast Skellefte, Ume eller Lycksele...men icket och vad jag förstår är Dorotea en större ort, de har till och med sitt eget riktnummer...hans ove kunde dessutom lika gärna varit från Råbäcktjälen eller något liknande, dvs ett ortnamn jag inte ens hört förut (och som jag i detta sammanhang random googlat fram för att "prove my point")

Att jag inte vet var Råbäcktjälen känner jag är okej, man måste nog ha nån relation till orten eller närliggande orter för att ha koll på det, men Dorotea?! det är lite pinsamt det... när jag jobbade på Gotland förväntade sig ingen att jag skulle veta var Grölingbo eller Ljugarn låg men nu, nu blir jag avslöjad av min dialekt och folk förväntar sig mer av min lokalkännedom...kanske är det dags att slå om till Gotländska nu så jag kan återvända till kravlösheten på mina geografikunskaper.

Som tillfällig lösning på mitt problem (innan jag får ta till att plugga orter i Västerbotten) har jag på jobbet gjort mig en lathund med riktnummer och en karta där orterna med tillhörande riktnummer finns utmärkta...jag "ljuger" fram en någorlunda lokalkännedom and all is well... bara ett problem, mobiler har inga lokalt kopplade riktnummer!



Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh,i Uppland har vi inga sådana krav.. Här måste man bara veta vart man är när man befinner sig där!

2011-07-27 @ 11:21:05
URL: http://yens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0