Morgon pensionärer

Här om dagen cyklade jag till jobbet, klockan hade inte ännu slagit åtta och överallt såg jag pensionärer som promenerade runt...sådär som vi gör väldigt många timmar senare på dagen....

Av någon anledning går pensionärer upp väldigt tidigt eller kanske ska man säga sent...då, inte sent som 5 på eftermiddagen utan sent som 5 på morgonen...för inte är det tidigt inte, så tidigt finns inte i min värld, näe något annat får vi allt kalla det...
De går upp nästan före solen, kokar kaffe, kanske slår de på tvn eller löser ett gammalt korsord medan de väntar på att tidningen ska komma...

Min mormor går upp 3 på morgonen/natten ibland, 3!!!! finns det ens något att göra klockan 3 kan man fråga sig... hon bor på landet, där kommer inte tidningen förrän kring 16.00....vad gör hon då det inte finns en tidning att vänta på? kokar kaffe ja(som alla pensionärer gör på morgonen verkar det som) men sen då? några tar en promenad...men alla de andra då? alla pensionärer kan inte gå på promenad...det fungerar inte...

Detta är något jag är mycket nyfiken på..så alla ni som känner en pensionär, fråga dem detta: Vad gör ni när ni går upp i gryningen?

Min mormor har en liten förklaring till detta beteede skulle jag kunna tro...hon har vart bonde, och de går upp tidigt av någon anledning för att mata och mjölka korna(man kan undra om korna tycker att det är okej att få frukost så tidigt men de är en helt annan fråga)... kanske går inte den där vakna tidigt grejjen inte över sen? Så alla där ute ,se upp för morgonjobb, ni kan få bestående men av det....

Sen kommer nästa fråga....har det här med tiden man levt i att göra, hörde det till att vakna upp tidigt då de var yngre...eller är det något som kommer hända oss alla för eller senare....kommer vi också sitta där vid köksborde halv 5 på morgonen med nybryggt kaffe, läsglasögonen på näsan och pennan i högsta hugg för att svara på "13 bokstäver, I altanens hörn?"  i stora krysset i Hemmets journal...Eller kommer vi stiga upp runt klockan ett med vårt vita hår stående åt alla håll,  ta rullatorn till köket för att hälla upp ett glas cola för att sen slå oss ner framför datorn och logga in på facebook?

Vi får helt enkelt vänta och se...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0