Godisbegär

Så då var det påsk igen och något som många upplever, eller åtminstone majoriteten av dem jag samtalat med om detta(vilken kanske inte är alltför många, men ändå), får varje år uppleva nöjet av att få godis.

Detta godis kommer ofta fint pakterat i ett ägg målat med kycklingar och harar på, en mycket trevlig tradition måste jag säga. 

Men nu ska jag inte skriva om hur trevligt gratis godis utan något helt annat.
Nackdelen med godis man får är att man inte får välja själv så oddsen att något man tycker är äckligt finns i ägget är stor.  Första dagarna( eller timmarna...i värsta fall minutrarna... beroende på hur länge folk kan kontrollera sina begär) äter man det goda godiset, kanske hamnar i nån typ av godiskoma men njuter ändå vidare av det goda....

Men sen kommer en tid då bara de där äckliga godisarna ligger kvar i ägget(och några okända godisar man aldrig smakat och inte vågat prova)....nu kommer ett uppehåll, en paus tas från godisätandet, egentligen borde man kanske sluta äta nu, varför tvinga i sig det som är äckligt?

Men sen när man passerat ägget ett par gånger tar man beslutet att prova de okända godisarna, vilket kan  vara allt från vinst till stora nitlotter, ofta är det det andra för min del.... Sen när en av varje av dessa ätits upp och kanske resterande av de ätliga så kommer ytterliggare ett uppehåll... det är bara de äckliga kvar nu...

Sen passerar man ägget ytterliggare ett par gånger, jag är i det stadiet nu med mitt påskägg, och imorse så tog jag det näst sista hemska steget...kan nämna att jag inte gillar lakrits och där i ägget låg en godis som är hälften lakrits och hälften något jag finner ätligt...vad gör jag? äter den ätliga halvan, råkar få med lite lakrits ibland men försöker att inte låtsas om det...

Nu finns bara ett steg kvar...inte kunna motstå tanken på godis och äta de äckliga också, tortera sig igenom smaken bara för att... varför torterar vi oss själva för att vi inte kan motstå frestelserna här i livet...

När nu ska jag göra mig av med ägget och frestelsen  sedan ska jag känna mig lite stolt över mig själv, sen kommer en liten ånger period men efter det är jag fri!!!!




Kommentarer
Postat av: Marie

På besök... Och har börjat beta av det sk "äckliga godiset"... YUM!

2009-04-12 @ 17:57:43
Postat av: jenny

haha, åh det är PRECIS som jag! jag har ätit upp de ätbara halvorna på lakritsarna nu.. Funderar starkt på att smaka på en violgodis (trots att det ör det äckligaste jag vet)

2009-04-13 @ 10:47:03
URL: http://yens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0