Utgångsdatum...

För några månader sedan fick jag äran att se min kära kusin Jennys projektarbete, det handlade om att vara svensk...en del i arbetet var att de gjort en film och i denna film fanns en scen....en scen om vår skräck för utgångsdatum...

för när vi står där i kylskåpsdörren med mjölkpaketet i handen och datumet gick ut igår så tvekar vi...vi smakar inte för att vi tror att vi ska bli förgiftade eller i värsta falla ner döda i samma sekund som mjölken rör våra läppar...

på vissa produkter står till och med ett klockslag, och sekund efter att man passerat det klockslaget så tvekar vi...

Kanske gäller det inte alla produkter, att våga dricka läsken man hittar som gick ut för två år sen är inte omöjligt men med nästan allt annat tvekar vi....

vi kastar hellre än chansar...

så är det med nästan alla jag känner, bortsett från min mor då om riskerat livet många gånger för att visa att utgångna varor är ätliga. hon är den där typen som skrapar bort möglet på kanten och säger: "så...den var det väl inget fel på".
Om man ser till mögelskapandet så står jag nog på hennes sida, men bara till en viss grad...

anledningen till att jag tar upp det det här är att jag själv denna morgon öppnade kylskåpsdörren tog ut mjölkpaketet och läste gårdagens datum....jag tvekade...

något jag kan nämna är att paketet ännu är oöppnat så varför tvekade jag? slutade iaf med att jag ringde min mor som fick säga hur fånig jag var....

så det mjölkpaketet får chansen att överleva till imorgon iaf...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0