Underbara barndom- barnböckerna

Denna kväll påbörjade jag med att baka ljuvligt goda morotkakor med mycket glasyr...detta ledde sedan till en ibjudan på ett glas vin hos Jenna...Jenna hade ett skolarbete liggande som skulle in denna kväll där hon skulle berätta om typ 25 barnböcker hon läst...jag ställde upp på att hjälpa till...

Detta ledde i sin tur till att jag tog en tripp tillbaka i barndomen...måste säga att jag älskar barnböcker, åtminstone de som föräldrarna läste för en som godnattsagor när man var liten...

Tyvärr minns jag inte exakt min pappas favoriter men min mamma älskade Pettsson och Findus och det hände ofta att man kände sig som den lilla nyfikna katten...Pettsson påminner mig lite om min morfar, han som stod ute och byggde saker, pillade i traktorn och själv sprang man runt som en galning och ställde tusen frågor..men finns inte mycket mysigare än Pettsson och Findus, älskar tomtemaskinen...även om pettsson säger att tomten inte finns så fick den tron att leva längre...

Min mamma älskade också Mamma Mu, underbara mamma mu, hon som vill så mycket som hon inte ska kunna men hon gör det ändå och kråkan som alltid är en riktig pessimist...

– Nu vill jag bygga en koja, sa Mamma Mu.
Kråkan såg ut som om han hört fel.
– En koja? sa han.
– Mu, sa Mamma Mu... En koja. I det trädet.
– Säg efter mig: Jag är en ko. Kor klättrar inte i träd, och bygger inte kojor. Säg det.
– Nu hämtar jag hammare och spik, sa Mamma Mu.


Sen har man ju absolut andra favoriter ochså, älskar Barna Hedenhös till exempel...

oj vad jag saknar barnböcker...i december ska jag låna en massa juliga barnböcker från biblioteket...synd bara att man inte har en pojkvän...tänk så mysigt att krypa ner under de juliga sängkläderna, känna doften av nejlikeapelsiner och läsa en julsaga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0