Påsken i Sappetnäs

Så då börjar påsken lida mot sitt slut, jag har precis återvänt från en helg hos min mormor i Sappetnäs. För de som inte vet vad det är, vilket jag antar är minst 99.9%, så är det en by på fyra hus, varav ett bebott, huset där min mormor bor. Det ligger 17 mil innåt landet från skellefteå, har  för tillfället 1 meter snö och en temperatur mellan 5 till 25 minus grader och enligt vad vädret berättade idag så kommer det bli kallare. På gården där hon bor finns 2 hus och en laggård, på en ängen en loge och i utöver det en massa andra små byggnader av olika syften...

Här skulle jag spendera min påsk på egen önskan, för när man bott borta ett tag vill man kunna åka hem till något man känner igen, i det här fallet familjens påsk tradition. Så här kommer helgen i med dess höjdpunkter...



Resan dit:

Under denna efterlängtade påskhelg skulle det ju självklart inte bara vara jag och mormor, även fast det hade varit rätt mysigt det med. Utan efter att ha nästan överfyllt skuffen på vår BMW, en kombi, så skulle folket in. Först pappa och mamma som knep framsätet med argumentet att de betalar för kalaset. Sedan i baksätet satt sig jag, min syster Antonia och kompisen Susanne, utöver dessa trycktes katten Dusten in i skuffen och hunden Lolita fick liggapå oss i baksätet.

Något värt att nämna är att hunden fick för sig att komma i löpten en timma innan avfärd denna långfredags morgon så en provisorisk blöja tillverkades och fungerade väldigt bra under resans gång.
Väl framme då alla hoppat ur bilen så gör hunden något som kan förklaras på två sätt:
1: Lolita är en dum hund
2: Lolita protesterar mot förnedringen hon tvingats utstå.
Enligt min mening så är det troligen den första förklaringen... Så vad gjorde hon då? Hon hoppade ur bilen och  kissade på det provisoriska tikskyddet blöjan...äckliga hund...



Långfredagen- skidjakt

Självklart så påbörjas alltid vistelsen med fika, det är sällan man träder in i mormors hus utan att känna doften av något nybakat, så efter att ha svullat en stund så är det dags att göra det bästa av påsken...

Fram med overallen, nu ska bär det ut i snön, den en meter djupa snön med x-antal minusgrader...
Overallen satt som den alltid gjort, som att ha på sig en sovsäck med ben och ärmar, kanske en av de mest osexiga plaggen, inte säker men troligen..

Ett sug efter långskidor uppståd i samlingen (jag, suss och tona) och efter att ha hittat 2 par i vedboden så får vi tipset att tredje par fanns ute på "loon" (logen), loon som ligger mitt ute på ängen, ett par hundra meter bort, ett par hundra meter genom djupsnö...Eftersom skotern är in snöad och traktorn är på laddning och inte kan skotta fram den så får vi lita till vår egen förmåga. 


Att försöka gå visar sig vara nästintill omöjligt så med blandad gång och krypning så tar vi oss över. Vissa ger upp ett par gånger och andra kämpar sig fram.
Tillslut tog vi oss över och in i byggnaden, som sagt så stod där ett par skidor, ett par telemark sen 40 talet som inte tjärats på väldigt väldigt länge..

Vi återvände utan skidor...


Vi tar oss tillbaka, helt slutkörda och åker lite med en pulka vi hittat därborta när vi sökte skidor...Då åker mamma iväg och hämtar de gigantiska monster skidorna och tycker inte att det är de minsta fel på dem...

Hursomhelst...vi åkte inga skidor den dagen...

Vi började gräva snögrottor i en stor snöhög istället....



Fortfarande långfredag- mamma har glömt något

Det blev mörkt ute och vi blev kalla och blöta så vi gick in...

Väl inne så sysselsatte vi oss med det mest naturliga, kortspel...vi slog och ned vid bordet och mamma anslöt sig...självklart dök ämnet upp om morgondagens påskägg och då hände det...en förbryllad min spred sig över mammas ansikte...hon hade glömt något...

Självklart så står mamma fast vid att påskharen står för de godisfyllda äggen, vi fortsätter att hålla med henne mest för att vi inte vill förlora den underbara traditionen av att få leta godisfyllda påskägg varje år...

Detta är anledningen varför vi inte kunde få ett ord ur henne om vad hon glömt, lovar att vi verkligen försökte...vare det äggen? (katastrof) var det godiset? (ännu mer katastrof) eller var det både ock? Det här kunde inte sluta gott...

Mellan hennes tur i kortspelet så sprang hon iväg till de mest konstiga ställen, hon letade, men tillslut återvände hon med ett leende på läpparna...vad som hade försvunnit hade nu återfunnits, i hallen.

Allt var gott och sömnen smög sig på oss även denna vinternatt.



Påskafton- äggjakt

Morgonen grydde och efter uppstigningen hintade mamma om att påskharen lämnat en lapp på vedbodörren...
Det var fint väder med sol ute och bortsett från lite blåst så var det perfekt...Vi konstaterade att nu var det dags att dra på sig pjäxorna och bege sig ut på jakt...Jag lyckades få de bästa skidorna med riktiga pjäxor till, men detta skulle senare visa sig vara ett dumt val...

De andra fick gamla skidor som var jätte långa och jätte tunga men knäppa bindningar. Jag fick hjälpa dem ta på dem för jag hade ju de lättaste. Sedan bar det av, deras skidor hade inget glid alls så de fick kämpa sig fram och mina hade för mycket glid så jag halkade runt och tog mig knappt upp för alla backar....

Som vanligt var det en låååång skattjakt, vi fick söka lapp efter lapp, varje lapp hade en ledtråd till var nästa lapp skulle vara, men enklast var att bara följa mammas skidspår...
Efter en timmes åktur genom avancerad terräng så kom vi tillslut till sågen där äggen gömts, och med äggen innanför overallen återvända vi till basen...där åt vi godis till vi inte orkade mer...

Påskäggen- något man längtar efter hela året men ångrar sig att man fått när man tryckt i sig det hela.


Påskafton- grillandet

I år orkade vi inte bege oss iväg på skotertur utan en brasa tänden bakom laggårn och där grillade vi korv och pinnbröd. Hunden försökte norpa allt den kunde och det var allmänt mysigt. Det var under denna trevliga tillställning som jag märkte att jag spräckt min overall på ett minst sagt olämpligt ställe...men några skratt får man allt bjuda på...


Sedan blev det påsmiddag med de fina äggen vi målat.

Påskafton- snögrottorna

Grävandet fortsatte och de tre gångarna anslöts i varandra, ett lyckat projekt...dags för sängen efter att ha gluttat lite på King Arthur på fyran




Påskdagen- pulkan och skotern

När man befinner sig hos mormor under vintern så finns det något som är lite av ett måste...

Att tolka efter skotern, saker som tolkats under åren är madrasser, bobbar och lite alltmöjligt...I år blev det en blå pulka...Efter att ha knytit fast den i slädan bar det av...Några fina fall blev det, en riktigt trevlig dag helt enkelt.





Sedan efter ytterliggare lite korvgrillning, en god middag och efter det hemfärd...

Påsken är över och av detta har jag fått en underbar, traditionsenlig upplevelse och 2 par underbara sockar som min mormor stickat...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0