Tillhörighet? Gotland ett annat land?

Har nu varit hemma i 10 dagar och har precis återvänt till ön...

Här på ön är jag Paulina Norrland och ofta kommer frågan, är du norrlänning....Sen så händer det ofta att Marie fastnar på uttryck och ord som jag råkar använda lite då och då som om jag pratar ett annat språk eller nått...Bortsett från att jag kommer från Skellefteå, som i säg bekräftar att jag är norrlänning, så har dessa undringar och påståenden bekräftat min tillhörighet, en norrlänning... Men så åker man hem några dagar och bemötandet planterar tvivel i mina tankar....min kompis Rebecca, som nuförtiden bor på sydligare breddgrader (Umeå), öppnade vårt möte med "Du låter som en Stockholmare", hemma så sa mor min att jag blivit så stockholmsk, och hon undrade varför jag fått för mig att bry mig om hur jag ser ut och sånt där som stockholmare sysslar med... Något som är värt att tillägga är att jag nog skulle kunna räkna ihop de dagar jag befunnit mig i stockholm i mitt liv, de är inte alltför många, längsta vistelsen kan nog inte vara mer än fem dagar iaf. Jag har däremot bott på Gotland i snart ett år men inga spår av det finns inte, men Visby är väl lite lill stockholm några veckor om året...Hursomhelst har jag börjat tvivla, tillhörighet?!

Idag så Marie något roligt, på väg från jobbet så gick vi förbi minitåget som tar turister runt Visby och ur högtalarna hörde vi en röst med gotlänsk dialekt...
"...annat är på 1100-talet..."
Och Marie utbrister lite små surt
"Varför kan dom inte prata svenska?"

Så kanske ska gotlänningarna också tvivla lite på sin tillhörighet, jag vet inte vilken del av Sverige jag tillhör men de vet inte ens vilket land...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0