Allmänbildning?!?

Häromdagen satt jag och familjen och spelade sällskapsspel och mitt i allt kom en fråga om vad de letade efter i filmen Titanic från 1997....ingen av mina föräldrar hade den minsta aning..de fick till och med alternativ....att de inte direkt kunde oceanens hjärta var logiskt...men att de inte sa ett blått diamant halsband eller nått i närheten av det förbryllade mig...

då kom sanningen fram...ingen av dem hade sett filmen, de hade inte missat den utan valt att undvika den...mest för att en sån film kunde ju inte sluta lyckligt...här kommer frågan....hör denna film till allmänbildningen? Min generation tycker nog det iaf...

i stunden detta kom fram tog jag beslutet att denna film skulle ses under min hemmavistelse och ingen hade något val...

ikväll blev kvällen...föräldrarna stretade emot, jag fick lova ett lyckligt slut och de verkade mer intresserade då jag informerade om nutidsscenerna(från 97) och dykar/forskar delen av filmen....filmen slogs iaf igång och sedan så tittades det med ett avbrott för fika(som hör till i de vuxnas värld)....

men efteråt så lyckades jag nog omvända dem och de kände förhoppningsvis inte att de slösat bort en kväll...för fick sedan många frågor om historien bakom båten och filmen...pappa sökte till och med lite på nätet om allt möjligt blandannat hur många svenskar som rest....
Detta ledde sedan till att mormor fick berätta om hennes fars släkting som åkt till "Amerikat" i några år( ca 10 år efter titanic gjort sitt försök...)


så i slutändan så känner jag att jag lyckats med bildandet av min familj och förhoppningsvis svarar de inte fel på den frågan nästa gång...

Kommentarer
Postat av: jenny

Bra! vi måste allmänbilda de där föräldramänniskorna. De klarar sig inte utan oss.

2008-12-30 @ 18:49:10
URL: http://yens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0